Undgå de 3 hyppigste fejl, når webdesignere laver tryksager

I takt med, at de digitale medier er blevet en større del af mediebilledet, kan færre og færre designere lave korrekte filer til tryk. Langt de fleste arbejdsgivere forventer imidlertid stadig, at en marketingmedarbejder/designer kan håndtere virksomhedens tryksager. Det kan koste dig eller din virksomhed rigtig mange penge og ærgrelse. Derfor har GP-Tryk & Zeuner Grafisk, i samarbejde med Jensens Kurser, nu udbudt to hold gratis kurser, hvor du har mulighed for at få en plads.

Det kan du få ud af kurserne

Du kan lære at arbejde med InDesign og klargøre dine marketingmaterialer til tryk. Du lærer at udarbejde marketingmateriale i InDesign, klargøre materiale til tryk samt udvælge den bedste og billigste produktionsmetode til din opgave.

Vælg kurset “Introduktion til grafisk design”, hvis du aldrig før har arbejdet med programmet InDesign. Næste kursus er den 30. marts. Mere info om kurset finder du via linket.

Vælg kurset “klar, parat til trykstart”, hvis du allerede har prøvet at arbejde med grafisk design i InDesign. Næste kursus er den 31. marts. Mere info om kurset finder du via linket.

Sådan får du en gratis kursusplads

Da det er første gang, vi prøver at udbyde kurserne helt gratis for et offentligt publikum, har vi sat en begrænsning på antal pladser til 2 x 8 stk. Hvis du skriver din mail i vores opslag på LinkedIn, tager vi kontakt til dig, så snart vi har en ledig plads til dig.

Her kan du se de 3 hyppigste fejl:

1) Billedet er pixeleretOpløsningen på dine billeder har stor betydning på tryk og print. Læs mere om oplønsning her

Langt de fleste ved godt, at opløsningen til skærm og tryk ikke skal være den samme, men hvornår er den god nok?

Det korte svar: 72 ppi (pixel pr. tomme) til skærm, og 300 ppi til tryk.

Desværre har man ikke altid det billede, man gerne vil bruge, i en opløsning, der er høj nok. Ofte kan det måske være godt nok alligevel; der er nemlig stor forskel på, hvad du skal bruge det til. Skal du bruge dit foto til forsiden på et modemagasin, eller er det som en annonce i det lokale foreningsblad, er forventningerne typisk forskellige. Her ser vi desværre rigtig mange, der vurderer forkert. Trykkerierne advarer som hovedregel kun, hvis du afleverer filer under 150 ppi. Når vi ser på storformat, er det helt andre ting, du skal være opmærksom på. En roll-up på 120 ppi ser faktisk rigtig godt ud. Finten er her, at din betragtningsafstand er meget længere. På kurset ser vi flere eksempler på forskellige opløsninger.

2) Forkert margenNår man laver trykfiler, er det vigtigt at tage højde for din margin. Læs gode råd her, og undgå skæve tryksager

Når dine tryksager skal se fantastiske ud, går det bare ikke, at de ser meget skæve ud, vel?

Det korte svar: Undgå rammer til kant, og hav altid minimum 5 mm margen.

 

Langt de færreste ved, at trykkeriernes produktion har en tolerance på +/- 1 mm. Det betyder, at fx dit visitkort vil komme til at se meget skævt ud, hvis du laver en ramme på 3 mm. Her kan rammen nemlig risikere at blive 2 mm i den ene side og 4 mm i den anden side. Tricket her er, at du skal sørge for at lave mindst 5 mm margen. Så vil dine tryksager ikke syne skæve i samme grad. På kurset lærer du også, hvordan du skal forholde dig til margener på fx hæfter.

3) Farverne ligner ikkeDEt kan være svært, at forstå farvestyring. du kan læse, hvordan du tilpasser dine filer til tryk her

Hvordan får jeg mine tryksager til at ligne det, jeg har på skærmen?

Det korte svar: Benyt de korrekte profiler, når du indstiller dit program/skærm.

Hvordan du kommer fra skærm (RGB-farver) til papir (CMYK-farver), så tryksagerne bliver så flotte som muligt, kan være en hel videnskab i sig selv.

Din skærm arbejder i farverummet RGB. Den danner alle farver af Rød, Grøn og Blå (prøv at kigge helt tæt på skærmen, så kan du se, at de små prikker kun er i de tre forskellige farver). RGB-farverummet er større end CMYK-farverummet, som man trykker efter, Cyan, Magenta, Yellow, (K) Sort. Derfor kan dine tryksager ikke vise helt så mange farver som din skærm.
Hvis din skærm er kalibreret korrekt, og du konverterer dine fotos til CMYK efter det korrekte farverum, bør du have en god fornemmelse af, hvordan dine farver kommer til at se ud på tryk.

Det vigtigste er at anvende en profil, der passer til det papir, der skal trykkes på. Skal du fx have trykt på et stykke glat papir, vælges profilen Fogra 39, når du konverterer fra RGB til CMYK. Omvendt, skal du trykke på et stykke ubestrøget papir (der har en ru overflade) som fx brevpapir, bør du bruge profilen Fogra 47. Du kan hente farveprofilerne her: http://www.gp-tryk.dk/farvestyring/. På kurset Klar, parat til trykstart lærer du at forudsige, hvordan dine tryksager kommer til at se ud.

Har du spørgsmål til kurserne, kan du se mere på: http://www.gp-tryk.dk/grafiske-kurser/ eller skrive til Henrik Kruse på hk@gp-tryk.dk.

Felter markeret med * skal udfyldes
Koordinator og underviser på de gratis kurser, Henrik Kruse